Niveau 1

Als je helemaal geen yoga-ervaring hebt of nog nooit Iyengar yoga hebt beoefend, dan raden we je aan om de beginnerslessen te volgen. De lessen zijn voor iedereen toegankelijk, er is veel afwisseling terwijl er toch veel wordt herhaald zodat je de techniek gaat beheersen. Er worden veel staande houdingen gedaan voor het opbouwen van uithoudingsvermogen en voor begrip van de moeilijkere asana’s.

Niveau 2

Als je ongeveer anderhalf jaar ervaring hebt met Iyengar yoga kan je de gevorderde lessen proberen. In deze lessen worden de basishoudingen langer aangehouden en doen we ook moeilijkere asanas zoals achteroverbuigingen en omgekeerde houdingen (handstand, kopstand, schouderstand, elleboogstand)

Algemene lessen

In de Algemene lessen wordt er les gegeven op het gemiddelde niveau van de aanwezigen in de les. Dit houdt in dat sommigen iets harder en anderen weer iets minder hard werken in sommige houdingen.

props

Hatha Yoga

Met Hatha Yoga onderzoek je op een actieve doch ontspannen manier je eigen mogelijkheden en grenzen omdat de yogahoudingen op een zachte en rustige manier worden uitgevoerd. De les bestaat uit yogahoudingen die dynamisch en statisch worden uitgevoerd. Actieve houdingen worden afgewisseld met rustige houdingen. Doordat de ademhaling wordt gekoppeld aan elke beweging, komt je geest tot rust. Bij Hatha yoga gaat het om het verbinden van lichaam en geest met eenvoudige yogaoefeningen. Met deze toegankelijke manier van yoga doen, ben je op een prettige en bewuste manier actief bezig met je lichaam.

Vinyasa Yoga Flow

Vinyasa yoga met oog voor alignment en techniek. Vinyasa yoga is een dynamische en krachtige vorm van yoga waarbij de asana’s in een flow worden uitgevoerd op de ritme van de ademhaling.

Kinderyoga

Baalt u er ook zo van dat uw kind een steeds slechtere lichaamshouding krijgt door het vele zitten achter de computer, mobiele telefoon en spelen van games? Valt het u ook op dat onze kinderen moeten opgroeien in een maatschappij waarbij de druk hoog is? Naast de druk op school en sport vangen kinderen ook de stress op uit de omgeving. Daarom is het belangrijk dat kinderen leren om in alle hectiek in hun kracht en bij zichzelf te blijven.

Iyengar Yoga voor kinderen is voor jongens en meisjes. Het is een mooie aanvulling op andere sporten waarbij uw kind kracht en flexibiliteit opbouwt op een bewuste en speelse manier.

Bij Iyengar Yoga Haarlem wordt er niet getekend en geknutseld tijdens de kinderyoga want dat kan ergens anders ook. Wij besteden aandacht aan:

  • Correcte zit- en stahouding
  • Leren samenwerken o.b.v. respect en zonder vooroordeel
  • Dynamische yoga-oefeningen ter bevordering van kracht en flexibiliteit
  • Vertrouwen leren geven en ontvangen
  • Vergroten van zelfvertrouwen en bij jezelf leren blijven
  • Overwinnen van faalangst
  • Bewustwording

De kinderyogales is voor kinderen van 8 tot 12 jaar en wordt gegeven door Esther Gallagher.

Er kan elk moment van het jaar worden gestart met kinderyoga. In de reguliere schoolvakanties is er geen kinderyoga.

Yoga Nidra

Yoga Nidra betekent “diepe slaap”.
Het is een aloude oefening dat al duizenden jaren door yogi’s werd – en nog steeds wordt – gedaan  als aanvulling op meditatie, asana en pranayama. In Yoga Nidra gaan we in een bewuste diepe slaap, waar we door de verschillende lagen van het lichaam en de geest gaan naar de diepe stilte binnenin.
Deze beoefening wordt al sinds de oude tijden gebruikt om oude samsakra’s (oude patronen) op te ruimen. Deze oude patronen verstoren de kalmte van de geest.
Behalve in de yogabeoefening, wordt Yoga Nidra tegenwoordig ook gebruikt/toegepast op diverse andere (probleem)gebieden: legerveteranen die lijden aan PTSS volgen Yoga Nidra als onderdeel van hun programma om te herstellen; personen die lijden aan chronische vermoeidheid, burnout, depressie, slapeloosheid, hoge bloeddruk and diverse andere stress gerelateerde kwalen vinden troost en herstel in de beoefening van Yoga Nidra. Een regelmatige beoefening zal je helpen om de innerlijke rust te vinden en dat wat je vindt is voor jou om te behouden.

Workshops

Regelmatig bieden wij workshops aan ter verdieping van de yoga. Ook streven we er naar om regelmatig een diversiteit aan cursussen en activiteiten aan te bieden. Te denken valt aan meditatiecursussen, Kirtan-avonden, klankschalen meditatie/concerten, communicatiecursussen, empowering wokshops, etc. Hou onze agenda in de gaten of nog beter, meld je aan voor de gratis nieuwsbrief.